Inspektor / Specjalista ds. ochrony danych osobowych wg RODO

Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO

Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.

 

Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:

> w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,

> w stosunku do podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,

> w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.

Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.

 

Do zadań Inspektora RODO należy:

> informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,

> monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:

podział obowiązków,

działania zwiększające świadomość,

szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania,

powiązane z tym audyty.

> udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,

> współpraca z organem nadzorczym,

> pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

 

Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:

> znajomości RODO,

> wiedzy fachowej na temat prawa,

> praktyk w dziedzinie ochrony danych,

> umiejętności wypełnienia zadań wskazanych powyżej.

Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.

Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.

 


Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych

Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych nadzoruje i monitoruje przestrzeganie przepisów natomiast Specjalista odpowiada za ich wdrożenie w organizacji. Do jego zadań będzie należało opracowanie niezbędnych polityk, opracowanie rejestrów przetwarzania danych osobowych oraz wprowadzenie wspomnianych dokumentów w organizacji. Potrzebna do tego jest dogłębna znajomość obowiązujących przepisów oraz dobrych praktyk stosowanych w organizacjach. Zakres niezbędnej wiedzy może obejmować:
 

> obowiązki przedsiębiorstwa w kwestii ochrony danych,

> grupy danych osobowych,

> poziomy zabezpieczeń,

> obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku,  Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych,  Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,

> warunki i zasady przetwarzania danych osobowych,

> zgody na przetwarzanie danych osobowych,

> rejestry przetwarzania danych osobowych,

> rejestr kategorii czynności przetwarzania,

> upoważnienia do przetwarzania danych,

> realizacja praw osób fizycznych,

> obowiązki w przypadku pozyskania danych nie od osoby, której dane dotyczą,

> minimalne wymogi umowy o powierzenie danych osobowych,

> naruszenie ochrony danych.

 

Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO

Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.


Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:

> w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,

> w stosunku podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,

> w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.

Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.


Do zadań Inspektora RODO należy:

> informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,

> monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym: 

podział obowiązków,

działania zwiększające świadomość,

szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania,

powiązane z tym audyty. 

> udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania,

> współpraca z organem nadzorczym,

> pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach. 

Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:

> znajomość RODO,

> wiedzy fachowej na temat prawa, 

> praktyk w dziedzinie ochrony danych,

> umiejętności wypełnienia zadań wskazanych powyżej.

 

Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.

Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.

 

Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych

Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych nadzoruje i monitoruje przestrzeganie przepisów natomiast Specjalista odpowiada za ich wdrożenie w organizacji. Do jego zadań będzie należało opracowanie niezbędnych polityk, opracowanie rejestrów przetwarzania danych osobowych oraz wprowadzenie wspomnianych dokumentów w organizacji. Potrzebna do tego jest dogłębna znajomość obowiązujących przepisów oraz dobrych praktyk stosowanych w organizacjach. Zakres niezbędnej wiedzy może obejmować:

 

> obowiązki przedsiębiorstwa w kwestii ochrony danych,

> grupy danych osobowych,

> poziomy zabezpieczeń,

> obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku,  Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych,  Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,

> warunki i zasady przetwarzania danych osobowych,

> zgody na przetwarzanie danych osobowych,

> rejestry przetwarzania danych osobowych,

> rejestr kategorii czynności przetwarzania,

> upoważnienia do przetwarzania danych,

> realizacja praw osób fizycznych,

> obowiązki w przypadku pozyskania danych nie od osoby, której dane dotyczą,

> minimalne wymogi umowy o powierzenie danych osobowych,

> naruszenie ochrony danych.

Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO

Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.

Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:

w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,

w stosunku do podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,

w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.

Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.

Do zadań Inspektora RODO należy:

informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,

monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:

udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,

współpraca z organem nadzorczym,

pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:

Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.

Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.

Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych

Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych nadzoruje i monitoruje przestrzeganie przepisów natomiast Specjalista odpowiada za ich wdrożenie w organizacji. Do jego zadań będzie należało opracowanie niezbędnych polityk, opracowanie rejestrów przetwarzania danych osobowych oraz wprowadzenie wspomnianych dokumentów w organizacji. Potrzebna do tego jest dogłębna znajomość obowiązujących przepisów oraz dobrych praktyk stosowanych w organizacjach. Zakres niezbędnej wiedzy może obejmować:

obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku,  Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych,  Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,