Inspektor / Specjalista ds. ochrony danych osobowych wg RODO
Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO
Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.
Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:
> w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,
> w stosunku do podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,
> w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.
Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.
Do zadań Inspektora RODO należy:
> informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,
> monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
– podział obowiązków,
– działania zwiększające świadomość,
– szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania,
– powiązane z tym audyty.
> udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
> współpraca z organem nadzorczym,
> pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:
> znajomości RODO,
> wiedzy fachowej na temat prawa,
> praktyk w dziedzinie ochrony danych,
> umiejętności wypełnienia zadań wskazanych powyżej.
Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.
Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.
Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych
> obowiązki przedsiębiorstwa w kwestii ochrony danych,
> grupy danych osobowych,
> poziomy zabezpieczeń,
> obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku, Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych, Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,
> warunki i zasady przetwarzania danych osobowych,
> zgody na przetwarzanie danych osobowych,
> rejestry przetwarzania danych osobowych,
> rejestr kategorii czynności przetwarzania,
> upoważnienia do przetwarzania danych,
> realizacja praw osób fizycznych,
> obowiązki w przypadku pozyskania danych nie od osoby, której dane dotyczą,
> minimalne wymogi umowy o powierzenie danych osobowych,
> naruszenie ochrony danych.
Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO
Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.
Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:
> w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,
> w stosunku podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,
> w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.
Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.
Do zadań Inspektora RODO należy:
> informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,
> monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
– podział obowiązków,
– działania zwiększające świadomość,
– szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania,
– powiązane z tym audyty.
> udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania,
> współpraca z organem nadzorczym,
> pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:
> znajomość RODO,
> wiedzy fachowej na temat prawa,
> praktyk w dziedzinie ochrony danych,
> umiejętności wypełnienia zadań wskazanych powyżej.
Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.
Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.
Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych
> obowiązki przedsiębiorstwa w kwestii ochrony danych,
> grupy danych osobowych,
> poziomy zabezpieczeń,
> obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku, Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych, Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,
> warunki i zasady przetwarzania danych osobowych,
> zgody na przetwarzanie danych osobowych,
> rejestry przetwarzania danych osobowych,
> rejestr kategorii czynności przetwarzania,
> upoważnienia do przetwarzania danych,
> realizacja praw osób fizycznych,
> obowiązki w przypadku pozyskania danych nie od osoby, której dane dotyczą,
> minimalne wymogi umowy o powierzenie danych osobowych,
> naruszenie ochrony danych.
Inspektor ochrony danych osobowych wg RODO
Od 25 maja 2018 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy europejskie z zakresu ochrony danych osobowych – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich (RODO). Przepisy te nakładają na administratorów danych osobowych (ADO) nowe obowiązki związane z wdrożeniem odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane osobowe. Administrator będzie musiał wykazać zgodność tych zabezpieczeń z wymaganiami prawnymi (zasada rozliczalności). Aby spełnić wskazane zadania może wystąpić potrzeba skorzystania z pomocy eksperta – Inspektora ochrony danych osobowych (IODO) powołanego przez ADO.
Rozporządzenie wskazuje, kiedy ADO ma obowiązek powołania IODO. Będzie to miało miejsce:
w przypadku wszystkich organów i podmiotów publicznych niezależnie od zakresu przetwarzanych danych,
w stosunku do podmiotów, które w ramach swojej głównej działalności regularnie i na dużą skalę monitorują osoby,
w przypadku, gdy działalność podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych.
Niezależnie od wskazanego nakazu wskazane jest aby Inspektorzy byli powoływani również w organizacjach gdzie nie ma takiego obowiązku.
Do zadań Inspektora RODO należy:
informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o spoczywających na nich obowiązkach,
monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
- podział obowiązków,
- działania zwiększające świadomość,
- szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania,
- powiązane z tym audyty.
udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
współpraca z organem nadzorczym,
pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami dotyczącymi oceny skutków, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
Ady spełnić te wymagania Inspektor RODO powinien mieć odpowiednie kompetencje z zakresu:
- znajomości RODO,
- wiedzy fachowej na temat prawa,
- praktyk w dziedzinie ochrony danych,
- umiejętności wypełnienia zadań wskazanych powyżej.
Przy ustalaniu niezbędnego poziomu wiedzy fachowej należy wziąć pod uwagę w szczególności prowadzone operacje przetwarzania danych oraz ochrony jaka jest wymagana podczas przetwarzania danych osobowych.
Nasi konsultanci świadczą stałe usługi Inspektora Ochrony Danych Osobowych w firmach różnych branż, pomagają w opracowaniu dokumentacji. Zapraszamy również na szkolenia otwarte „Inspektor / Audytor RODO” oraz do zakupu szkoleń e-learningowych dla pracowników.
Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych
- obowiązki przedsiębiorstwa w kwestii ochrony danych.
- grupy danych osobowych,
- poziomy zabezpieczeń,
obszary zabezpieczeń tj. Zabezpieczenie budynku, Zabezpieczenie pomieszczeń, Zabezpieczenie komputerów stacjonarnych, Zabezpieczenie urządzeń mobilnych, Zagrożenia i podatności urządzeń mobilnych, Zabezpieczenie przechowywania, Zabezpieczenie nośników z danymi osobowymi,
- warunki i zasady przetwarzania danych osobowych,
- zgody na przetwarzanie danych osobowych,
- rejestry przetwarzania danych osobowych,
- rejestr kategorii czynności przetwarzania,
- upoważnienia do przetwarzania danych,
- realizacja praw osób fizycznych,
- obowiązki w przypadku pozyskania danych nie od osoby, której dane dotyczą,
- minimalne wymogi umowy o powierzenie danych osobowych,
- naruszenie ochrony danych.